1722 - Brandweer nodig, en geen mogelijk levensgevaar?

Gebruik het e-loket of het nummer 1722

1722 bij storm of wateroverlast: wie bel ik?

Sinds 1 augustus 2017 bel je het nummer 1722 tijdens storm of wateroverlast als je de brandweer nodig hebt, maar er geen levensgevaar is. De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken activeert tijdens storm of wateroverlast het telefoonnummer 1722 voor interventies van de brandweer waarbij geen levens in gevaar zijn. Sinds juli 2021 kan je ook het e-loket www.1722.be gebruiken.

Als alternatief kan je ook nog steeds het elektronisch formulier op de website van je lokale brandweer gebruiken. Via deze link vind je een overzicht van de elektronische formulieren van de hulpverleningszones: Elektronische formulieren ‘storm & wateroverlast’

Stel jezelf de vraag of er mogelijk een leven in gevaar is en/of een interventie van de brandweer noodzakelijk is.

 • Ik bel het nummer 112 wanneer ik dringend een ambulance of de brandweer nodig heb, omdat mogelijk iemands leven in gevaar is.
Voorbeelden: instortingsgevaar, gevaar op de openbare weg (omgevallen boom, doorgesneden kabel, gevallen stenen, ...), brandgevaar, incident met gewonden, ...

 • Ik gebruik het e-loket www.1722.be of bel het nummer 1722 wanneer er geen risico is op levensgevaar maar ik de hulp van de brandweer nodig heb.

Voorbeelden: veel schade aan de dakbedekking, ondergelopen kelder, wateroverlast op de openbare weg, ...

 • Ik bel een gekwalificeerde vakman (of ik voer zelf herstellingen uit) wanneer er geen risico is op levensgevaar en er voor de schade geen interventie van de brandweer nodig is. De nummers 112 en 1722 mogen in die gevallen niet worden gebruikt.
Voorbeelden: omgevallen boom in de tuin, beschadigd tuinhuis, hagelschade aan een voertuig, elektriciteitspanne, ... 

Druk Pdf - 271X482 mm - 782 Kb
Web png - 3200x5692 px - 641 Kb

De brandweer helpt altijd eerst de mensen die in levensgevaar zijn. Na storm komen zij ook tussen als er gevaar is voor bewoners of voor derden, als er bijvoorbeeld een grote boom een huis dreigt te vernielen. De brandweer is echter geen klusjes- of hersteldienst. Zij komen dus niet langs om je dakpannen goed te leggen, om je glazen koepel of terrasoverdekking te herstellen, om je dakgoot uit te kuisen of te herstellen, om een omgevallen boom of loshangende tak die op je eigen grond ligt in stukken te zagen en te verwijderen. Hiervoor moet je dus niet naar de brandweer bellen maar naar een gekwalificeerde vakman.

Waarom 1722?

De bedoeling van het e-loket 1722 en het nummer 1722 is om de noodcentrales 112 niet te overbelasten en personen die in levensgevaar zijn niet te laten wachten. Het is geen noodnummer. Wees geduldig en bel niet terug om te weten wanneer de hulpdiensten zullen aankomen.

E-loket

Sinds juli 2021 kan je terecht op het e-loket www.1722.be. Dit nationale e-loket handelt je aanvraag op dezelfde wijze af als een oproep naar het nummer 1722. Je kan nog steeds bellen naar 1722 als het nummer actief is, maar het e-loket zal altijd de meest efficiënte manier zijn om brandweerhulp bij noodweer voor niet-levensbedreigende situaties te vragen. Het e-loket is ook permanent bereikbaar zijn.

Als je bijstand vraagt via de 1722-website moet je eerst je gemeente en contactgegevens invullen, waarna de website je aanvraag zal doorsturen naar de hulpverleningszone. De website kan je ook doorverwijzen naar een lokaal e-loket van je brandweerdienst.

Nadat je het formulier op de website ingevuld hebt, is het verder belangrijk om geduldig te wachten op de komst van de brandweer. Zij bekijken situatie per situatie en bepalen wie het eerst verder geholpen moet worden. Dit betekent ook dat je in sommige gevallen wat langer zal moeten wachten, opdat de brandweer eerst mensen die in levensgevaar zijn, verder kan helpen.

Van zodra je oproep geregistreerd is bij 1722 of de lokale brandweer, zal er een ploeg langskomen. Neem dus niet opnieuw contact op om te informeren waar ze zijn. Neem enkel opnieuw contact op als de situatie intussen opgelost is en er geen brandweerploeg meer langs moet komen.

Nummer 1722

Het nummer 1722 wordt preventief geactiveerd wanneer een storm of wateroverlast wordt aangekondigd op basis van de waarschuwingen van het Koninklijk Meteorologisch Instituut van België (KMI). Het feit dat het nummer wordt geactiveerd, zegt niets over de ernst van de waarschuwing en de omvang van de eventuele schade.

De activatie van het nummer 1722 zal steeds via de media aangekondigd worden.

1722 is een betalend nummer, aangezien het geen noodnummer is.

Wanneer er, in normale omstandigheden, geen risico op een storm of op wateroverlast is en het nummer 1722 niet geactiveerd is, kun je het noodnummer 112 bellen voor alle dringende hulp van een ambulance of een interventie van de brandweer. 

Geef voorrang aan mensen in levensgevaar

De noodcentrales 112 en de brandweer geven altijd voorrang aan wie mogelijk in levensgevaar is. Zij bekijken de situatie per geval en bepalen wie het eerst verder geholpen moet worden. Tijdens een storm of bij wateroverlast moeten ze veel aanvragen tegelijkertijd behandelen.

Het zijn nog steeds de operatoren in de noodcentrales 112 die de oproepen naar 1722 zullen behandelen, omdat zij het best de situatie kunnen inschatten. Zij behandelen de oproepen op gescheiden telefoonlijnen waardoor ze eerst de meest dringende oproepen naar 112 kunnen afhandelen. Dit kunnen oproepen zijn voor mensen die door een omgewaaide boom gekwetst in hun auto vast zitten, maar ook mensen met een hartaanval of wiens huis in brand staat. Gebruik daarom bij voorkeur het e-loket 1722.be. Als je belt naar 1722, blijf dan geduldig aan de lijn en bel desnoods later nog eens terug naar 1722. Bel in elk geval niet naar 112.

Verzekeringen

Heb je schade opgelopen, dan geef je dit aan bij je verzekeringsmaatschappij. Je belt hiervoor niet naar 1722. Op de website abcverzekering, vind je een checklist terug met alle stappen die je kan ondernemen bij stormschade.
 

 

Druk Pdf - 211,7X52,9 mm - 567 Kb
Web png -  2500X625 px - 141 Kb